06 May 2010

Safar Dakwah Ke Tawau 2

MasyaAllah kesibukan membataskan aku untuk menulis kisah safar ku ke Tawau. Walau aku dan akhi Abu Muhammad sudah sampai semenanjung pada hari Isnin jam 1900, namun keesokannya, aku terhambat oleh urusan yag telah sekian hari aku tinggalkan sebelum ini. Maklum, orang yang berusaha sendiri, maka segalanya perlu aku selesaikan sendiri. Menulis sambil mendengar muzik instrumental sekali-sekala agak memberikan keselesaan dan inspiratif. Pula, malam ini aku agak senggang. Baru sahaja membaca preface buku Amru Khalid (Hati Sebening Mata Air), baru aku teringat, kisah safar tu belum habis tulis lagi. Maka inilah sambungannya.

2200, Lapangan Terbang Tawau, Sabah (29/04/2010)

Turun dari pesawat, aku dan Abu Muhammad bergerak ke Balai Ketibaan Airport Tawau. Malam ni, agak banyak orang yang baru sampai seperti kami. Mungkin selalunya ramai atau bagaimana ? (Aku pun baru sekali sampai di sini. Jadi tak boleh komen lebih-lebih). Abu Muhammad mendahului ku untuk check-up di kaunter Imegresen. Sampai giliran ku, aku ditegur oleh petugas imegresen di situ supaya menukar kad pengenalanku. Menurutnya sudah begitu teruk, tak nampak muka ku, maam Zorro katanya. Dia tanya "Lahir di mana?", Aku menjawab dengan bahasa Sarawak yg aku pun tak tau betul atau tidak "Kamek lahirnya di sghawak". Hahaha...aku tengok dia begitu yakin bahawa aku mmg datang dari Sarawak gamaknya jadi dia terus bagi balik kad pengenalan ku. Kalau tak mungkn jadi macam kat Airport Kota Kinabalu tempoh hari. Macam-maam soalan ditanyanya, "Datang buat apa lah, barapa hari tinggal di sini lah, tinggal di sini tak boleh lebih daripada tiga bulan lah", huh macamlah Sabah nih bukan negeri dalam Malaysia.

Abu Muhammad melihatku berlenggang tanpa ada pas kenyataan daripada imegresen tadi. Dia tanya "Dia tak bagi kat anta surat ni?". Aku menjawab dengan gelengan kepala saja. Dia dengan sungguh-sungguh menyuruh ku untuk minta surat tu balik. Tapi dia kemudiannya mengangguk bila aku terangkan bahawa kad pengenalanku adalah -13- iaitu kod Sarawak, jadi tak perlu ada sebarang pas.

Di airport, kami dijemput oleh Ustaz Ihsan dan akhi Yusuf At-Tawaui. 2 orang ikhwah yang setia mengabdi diri untuk mengembangkan sayap dakwah di Tawau. Terus, kami di bawa ke rumah akhi Yusuf di Taman Sri Balung untuk bermalam. Sampai di rumah akhi Yusuf, kami disuguhkan dengan makan malamnya iaitu mee goreng. Alhamdulillah, kebetulan kami belum makan malam juga. Aku makan sikit saja, dah malam, tak begitu selesa kalau masukkan makanan berat dalam perut kalau nak tidur. Jam 0035, Ustaz Ihsan mohon diri untuk pulang dan kami pun bersiap-siap untuk berehat. Akhi Yusuf datang membawakan bayinya yang baru lahir untuk kami lihat. Izzudin al-Fateh namanya. Abang kepada Izzudin iaitu Solehuddin al-Fatih sudah lama dibuai mimpi. Abu Muhammad mentahnik Izzudin dengan kunyahan kurma. Aku hanya mendoakan Izzudin dengan doa "Ya Allah, berikanlah kepada dia kefaqihan dalam agama, dan berikan kepadanya alim dalam takwil". Abu Muhammad sempat juga membersihkan tali pusat Izzudin yang belum luruh, sebagai tunjuk ajar kepada akhi Yusuf ke depan.

YA ALLAH BERIKANLAH KEPADA KU KESABARAN DALAM MENERUSKAN TULISAN INI...

Bersambung ya...InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment