18 May 2010

Salahkah Aku Menegur....


Aku kadangkala bingung memikirkannya. Melihat kepada realita semasa, ya tidak syak lagi ia berlaku. Tapi, merekakan ikhwah dan akhowat dakwah. Dahlah tu duduk dalam jamaah yang sangat menjaga ikhtilat dan perhubungan antara ikhwah dengan akhowat, apatah lagi dengan yang lain.



Namun masalah itu terlalu 'obvious', masakan mereka lupa ayat-ayat Allah bahawa jangan mendekati zina dalam maksud jangan pergi kepada benda-benda yang boleh menyebabkan kita mendekati zina. Adakah mereka lupa sabda Rasul s.a.w yang mengatakan zina itu tidak hanya dengan kemaluan, tetapi ada banyak lagi jenis zina yang lain?

Ataukah mereka terlepas pandang bahawa Rasul s.a.w berkata akan orang yang memuji itu adalah orang yang menyembelih leher saudaranya? Ataukah aku yang tidak faham akan ayat-ayat Allah Jalla wa 'Ala dan sabda-sabda Rasulullah shallallahua'laihi wasallam berkenaan hal ini?

Ataukah syaitan telah menghasut ku untuk mengatakan ini kerana kedengkian di hati ku? Kerana aku manusia yang tidak tahu menulis puisi, tidak punya kredit dalam penulisan atau kurang dikenal oleh seantero maya, kerana itu aku bimbang akannya? Ya Allah, aku berlindung kepada Mu daripada bisikan-bisikan buruk terhadap saudara ku.

Namun, telah ku hadap Dia untuk mengadu, telah ku sujud di hadapan-Nya memohon taubat dan hidayat, telah ku hayati kalimat-kalimat-Nya untuk menari kebenaran dan kekuatan. YAn ku temukan bahkan yang ku temukan adalah untuk meneruskannya. Ya, untuk terus suarakan teguran itu kepada ikhwah dan akhowat dakwah ku. Nanti apa kata mereka? Aku dengki, iri hati, takde kerja jadi cari kesalahan orang lain dan seribu satu macam lagi yang akan ku dapatkan daripada sebuah teguran.

Eh nanti, sudahkah kau tegur dan mendapatkan segala yang kau kata? Tidak. Jadi, jangan berandai-andai dalam perkara ini. Jalankan saja, serahkan segalanya kepada yang Maha Penguasa. Andai Dia yang memberikan kepada mu kekuatan, untuk itu masakan dia akan menyebabkan mu salah dalam tindakan dan pertimbangan. Sesungguhnya syaitan yang menumbuhkan andaian dalam hati mu, kerana dia takut mereka (ikhwah & akhowat dakwah ku) akan kembali sedar perancangan jahat yang terlaknat itu.

Kembali aku bersimpuh untuk memohon kekuatan kepada Sang Empunya Kekuasaan. Aku temukan petunjuknya dalam laluan ku menghadap-Nya, Dia berkata :

"Dia mengetahui (pandangan) mata yang khianat, dan apa yang tersembunyi dalam dada"
(QS 40 :19)

Ia (Iblis) berkata, "Tuhanku, oleh kerana Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, aku pasti akan jadikan (kejahatan) terasa indah bagi mereka di bumi, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya". "Kecuali hamba-hamba Mu yang diikhlaskan".
(QS 15 :39-40)

"Dan janganlah kamu seperti orang-orang yang lupa kepada Allah, sehingga Allah menjadikan mereka lupa akan diri mereka sendiri..."
(QS 59:19)

"Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat kepada orang-orang mukmin"
(QS 51:55)


No comments:

Post a Comment