27 May 2010

Peristiwa Minggu Lepas

Assalamua'laikum Warohmatullahi Wabarokatuh.

Alhamdulillah, Allah masih lagi memberikan kepada kita kesihatan dan masa lapang. Untuk kita manfaatkannya selama masih lagi menjadi rezeki kita. Bila tidak nanti, insyaAllah akan Allah kirakan kesihatan dan waktu lapang yang telah kita gunakan untuk kebaikan.

Pada minggu lepas, aku tak banyak senyum. Sama ada aku pergi untuk training di Gopeng, atau aku bergerak ke mana-mana. Orang-orang disekitar ku tertanya-tanya kenapa aku begitu? Adakah aku sakit, atau terjadi apa-apa yang tak diingini, atau penurunan iman, atau...atau...atau...

Minggu lepas juga, 2 kali waktu subuh tidak aku berjemaah di masjid. Bukan kerana tidak sedar, bukan kerana malas (nauzubillah), bukan kerana tidur balik selepas tahajud. Ini mencetuskan kerisauan di benak murobiku. Walau tidak dia nyatakan secara terus kepada ku, tapi aku dapat merasakannya kerana dalam setiap perkataannya disampaikan penekanan terhadap solat subuh berjamaah...solat subuh berjamaah...solat subuh berjamaah...




Semua yang berlaku kerana sakit kepala....Ya sakit kepala. Aku pada minggu lepas diserang sakit kepala bertalu-talu. Kebanyakannya pada waktu subuh. Sebab itu aku solat di rumah saja. Tak larat rasanya untuk aku menapak ke masjid.

Oh ya, ikhwah-ikhwah se-halaqah denganku pun merasa hairan dan pelik dengan aku waktu halaqah lepas. Bukan aku tak perasan, tapi sakit kepala lebih perlu untuk aku melayannya. Terasa habis tenaga ku untuk menahan sakit kepala yang hinggap ketimbang bercanda ria dengan ikhwah-ikhwah. Sehingga ada seorang ikhwah bertanya kepada ku, lalu ku khabarkan akan perihal diri ku, maka faham lah dia akan situasi ku. Dia menambah, antum tidur malam tuh dalam keadaan masam. Err..waktu halaqah ker? Ana tak tidur, cuma bersandar sambil menikmati sakit kepala sedaya yang bisa kerana mungkin itu sakit kepala ku yang terakhir dan selepas ini tiada lagi sakit kepala. Siapa tahu?

Minggu lepas juga aku disibukkan dengan pelbagai aktiviti yang aku rasa hmmmm....sangat banyak makan masa yang aku ada..tenaga juga. Dengan lawatan kawan-kawan tunas mekar daripada Kedah, sehinggalah projek 'tea compose', survey lokasi marketing dan study lokasi... wuuh....bisa pancit gue...





Apa pun semua itu dah berlalu. Pada minggu ini, aku kembali normal. Kembali dengan senyum ku yang lebar sampai ke telinga. senyum untuk ikhwah-ikhwah dan muslimin-muslimin sekalian. Alhamdulillah aku kembali menikmati keadaan asal ku dan aku akan merindui saat-saat aku dilawat oleh sang sakit kepala.

Alamak..sakit kepala balik ker...?

No comments:

Post a Comment