14 May 2010

Kecewakah Engkau...?

Assalamua'laikum Warohmatullahi Wabarokatuh

Segala puji dan syukur bagi Allah yg telah menemukan aku dengan jalan yg penuh dengan cabaran, namun paling pantas untuk menggapai sa'adah.

Sholawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad, qudwah wa uswah panutan umat, imam para pendakwah, panglima para mujahideen. Sholawat dan salam juga semoga tercurahkan kepada para ahlil bait baginda yg mulia, para sahabat wa sahabiah, para tabi'in, athba ut tabien, salaf as sholeh dan kepada semua pejuang agama Allah di seluruh belahan bumi Allah ini.

Sesungguhnya syaitan itu punya jutaan cara untuk memesongkan kita daripada jalan yang kita pilih, tentunya daripada jalan dakwah dan jihad ini.

Kisah 1 :
Beberapa ketika, aku buka friendster ku, setelah lama tidak dibuka, lalu aku masuk ke group sekolah lama dulu iaitu MRSM KT. Tengok-tengok gambar kawan-kawan lama di KT dulu awalnya seronok sebab dapat jugak tengok perkembangan kawan-kawan lama dulu. Dan kalau mungkin untuk aku sampaikan seruan dakwah Islam kepada mereka.

Namun, perasaan gembira itu kemudiannya bertukar kepada beberapa perasaan dan pertanyaan yang lain antaranya :

a. Hebat betul diorang sekarang ni ye.
b. Wah banyak dah kerja hebat-hebat, ada yang jadi engineer, doktor, akauntan, dan yang paling banyak rasanya cikgu.
c. Gambar-gambar mereka bersama dengan perhiasan (harta2) mereka.

dan yang terakhir muncul di hati adalah :

d. Kau bila lagi? Takkan nak hidup biasa-biasa saja. Kawan-kawan kau dulu yang 'kurengg' pun sekarang dah jadi hebat dengan macam-macam harta dan peluang.

Astaghfirullah....

Sungguh itulah perasaan yang dibisik masuk ke dalam hati ku. Andai aku tidak berhati-hati, maka akan aku termakan bisikan itu seperti mana banyak contoh-contoh mereka yang kecundang di jalan dakwah. Bahkan al-Ustadz al-marhum Fathi Yakan (rahimahullah) menuliskan satu buku yang khas berkenaan fenomena berguguran di jalan dakwah.

MasyaAllah sungguh suatu jarum halus yang telah disuntikkan oleh syaitan la'natullah (tentu sekali dia....kalau bukan dia siapa lagi?) ke dalam hati ku. Dia (syaitan) begitu halus dengan tipu dayanya membawa kita menelusuri memori-memori silam, kemudian kenangan-kenangan indah, kemudian kelebihan aku dan kelemahan mereka dulu dan kelemahan aku dan kelebihan mereka sekarang. Ya Allah aku berlindung daripada tipuan syaitan yang direjam.

Tersedar daripada lamunan, terus aku beristighfar panjang. Muhasabah diri dan memperbaiki niat ku. Lalu selepas semua itu menyejuk, aku mula menjawab bisikan syaitan pada ku. Sungguh andainya tidak ku jawab, mungkin aku akan terus saja dihantui dengan bisikan itu, ya bisikan kepada mencari keseronokan sementara di dunia dan meninggalkan jalan yang telah dicontohkan oleh manusia yang paling dicintai Allah, paling banyak berkorban, dan paling cinta kepada umatnya, iaitu Rasulullah s.a.w.

Inilah jawaban ku kepada mu hai hawa nafsu yang tidak pernah tahu syukur, ku katakan kepada mu bahawa, berada di jalan ini adalah lebih berharga daripada seluruh yang kau suguhkan pada ku. Andainya mereka berbahagia dengan kesenangan hidup, harta yang melimpah-ruah, hilai tawa kegembiraan dengan hidup mereka sekarang, maka aku adalah jauh lebih bahagia daripada apa yang mereka rasakan.

Kau akan menjawab bahawa ini adalah jawaban orang gila. Maka, aku katakan biarkanlah aku dianggap gila kerana cinta ku kepada Robb ku, biarlah aku dianggap bodoh kerana sungguh-sungguh mengikuti jalan Rasul ku, biarlah aku dianggap rugi kerana menginfakkan diri ku yang tiada harga ini pada jalan yang telah dilalui oleh mereka yang telah membuktikan cintanya pada Allah...biarkanlah...kerana inilah jalan yang aku pilih. Bahkan aku berazam sekiranya aku akan susah-payah kerana jalan yang ku pilih ini, maka akan terus aku istiqamah di atasnya. Tidak akan sekali-kali aku berpaling daripadanya.

Tahukah engkau bahawa apa yang mereka cari, apa yang mereka mati-matian mengumpulnya, datangnya daripada siapa? Sedarkah engkau bahawa engkau di dunia ini akan hidup ratusan bahkan ribuan tahun dan tidak akan dihisab atas apa yang kau lakukan?

Maka kalau begitu, biarkan lah aku dengan jalan pilihan ku. Aku memilih jalan untuk susah kerana Allah. Kerana inilah jalan yang aku fahami tabi'i-nya. Inilah jalan yang telah Rasul ku mencontohkannya kepada para mujahideen dalam sirahnya yang mulia. Inilah jalan orang-orang yang dekat dengan Tuhan-nya.

Sungguh sanggup aku korbankan bahkan nyawa ku, atas jalan ini. Tidak sekali-kali aku akan tukarkan nilai syurga yang kekal dengan syurga yang fana. Tidak akan sekali-kali aku betah untuk dihumban ke neraka kerana memilih untuk hidup 'merdeka' di dunia menolak untuk hidup di penjara dunia.

Bukankah itu yang diberitahu oleh al-Imam as-Syafi'e (rahmatullah alaih) iaitu : "Dunia ini penjara bagi orang-orang mukmin".

Bukankah al-Imam Ahmad Ibnu Hanbal (rahmatullah alaih) telah memilih untuk berada dipenjara dan dirotan berpuluh-puluh kali sehari ketimbang bebas kerana mempertahankan bahawa Al-Quran adalah kalamullah manakala yang merebak dalam masyarakat bahawa al-Quran adalah makhluk, walau pemerintah saat itu memberikan peluang kepadanya untuk bebas seandainya dia mengakui beberapa patah perkataan sahaja?

Bukankah al-Imam Hasan al-Banna (rahmatullah alaih) telah ditembak kerana usahanya untuk menyedarkan umat bahawa Allah adalah Ilah kami dan kamu, dan kita punya tanggungjawab terhadap Ilah kita?

Bukankah As-Syahid Syed Qutb (rahmatullah alaih) beberapa saat sebelum digantung masih diberikan peluang oleh taghut supaya mengaku bersalah atas tuduhan yang diadakan para taghut terhadapnya dan akan dibebaskan akhirnya. Namun dia menjawab ; "Aku malu sekiranya telunjuk yg aku gunakan untuk solat digunakan untuk menulis sesuatu yang batil?"

Sungguh manusia seringkali terlupa akan hal ini. Iaitu orang-orang yang dekat dengan Allah memilih jalan yang berbenturan dengan pilihan masyarakatnya, berbenturan dengan orang banyak, jalan yang menyebabkan mereka terkorban dan jalan mereka menemui Allah dalam keadaan syahid. Maka bila mana mereka terlupa, pertimbangan mereka adalah menggunakan mu hai hawa nafsu. Aku tidak mahu menjadi sebagaian daripada orang yang terlupa itu.

Maka biarkanlah aku dengan jalan pilihan ku ini. Jalan kebahagiaan ku ini. Jalan yang membuatkan ku tenang di dunia dan akhirat.

Biarkanlah aku.....

"Allahumma ya muqallibal quluub, tsabbit quluubi 'ala deenik wa tho'atik"

"Ya Allah yang membolak-balikkan hati, balikkan hatiku untuk agama Mu dan ketaatan kepada Mu"........amiin ya Roob....

No comments:

Post a Comment