19 May 2010

Luahan Hati....

Assalamua'laikum Warohmatullahi Wabarokatuh.

Innalhamdulillah, nahmaduhu, wanasta'inuhu, wa nastaghfiruhu.

Pada minggu ini, aku banyak memerhatikan/memuhasabah/mengoreksi perjalanan ku dalam dakwah dan jihad ini. Dalam perjalanan ku untuk mencari redha Allah S.W.T, dalam perjalanan mengikuti jalan Rasulullah s.a.w, dalam menyambung mata rantai para sahabat nabi radhiyallahu anhum ajmain, dalam mendukung perjuangan para mujahideen yang mulia dan suci, terdahulu dan sekarang, banyak perkara-perkara yang menyebabkan kita sakit, dipandang 'skeptik', bahkan dikata-katai dengan kata-kata yang menyakitkan. Kerana sang dai ituakan menjadi perhatian orang lain. Mungkin kerana sarannya, mungkin kerana kritiknya, mungkin kerana amalnya dan kerana apa-apa sahaja.




Lagi pula, dalam perjalanan kita untuk memperbetulkan diri dan orang yang bersama-sama dalam soff dakwah, maka tidak sedikit cabaran yang akan kita hadapi.

Awal minggu ini, aku menegur ikhwah-ikhwah ku yang ber'blog'. Teguran ku berkisar tentang tindakan sesetengah daripada ikhwah dan akhowat yang mengomentari blog orang lain. Bagi komen yang membina, alhamdulillah aku ucapkan syukur pada Allah kerana firmannya itu telah berlaku :
"Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang ma'ruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung".
(QS 3 : 104)

Namun ada segelintir daripadanya memberikan komen-komen yang bagi diri ku yang jahil ini tidak perlu dan tidak membina. Komen yang tidak memberikan manfaat, tidak menyebabkan peningkatan ilmu, peningkatan iman, dan ghiroh untuk beramal. Bahkan mungkin menimbulkan keburukan yang banyak. Antaranya perasaan bangga diri, takjub dengan karya yang dihasilkan, dan yang paling bahaya adalah tidak terjaganya hati dalam hal tersebut. Seorang ikhwah yang berkarya lalu dipuji semata-mata oleh seorang akhowat, maka siapakah yang boleh memastikan bahawa hati kedua-dua orang tersebut terjaga? Atau siapakah yang oleh memastikan hati orang yang membaca komen itu bebas daripada tuduhan-tuduhan atau sekurang-kurangnya sangkaan-sangkaan yang tidak baik.

Astaghfirullah al aziim

Sungguh aku tidak akan redho dengan perbuatan itu yang aku fahami akan menumbuhkan fitnah bagi dakwah dan tentunya bagi orang-orang yang terlibat. Maka aku tegur, aku lantunkan logik atas teguran ku, juga nash-nash yang ku dapati daripada Al-Quran dan hadith. Ketika aku kemukakannya, alhamdulillah, ikhwah-ikhwah tidak kurang juga yang bersetuju atas kritik ku terhadap mereka yang terlibat. Bahkan ditambah pula dengan dalil-dalil dan huraian atas dalil dalil tersebut.

Ikhwati ilallah, sungguh pujian itu tidak memberikan kepada kita sebarang kelebihan atau kebaikan. Bahkan kerana pujian lah banyak orang yang kecundang, banyak yang ketika dipujinya terbang dan akhirnya terhempas kerana pujian yang tinggi kepadanya. Rasulullah s.a.w ada mengatakan bahawa pujian kepada orang itu adalah sembelihan leher kepada orang yang dipuji.

Maka ikhwah fillah, mari kita kurangkan bahkan padamkan perkara-perkara yang tidak memberikan manfaat. Apatah lagi perkara yang menimbulkan mudharat kepada dakwah dan diri kita. Marilah kita kembali membersihkan hati, menata kembali perjalanan hati kita. Agar perjalanan yang payah dan panjang yang kita tempuhi ini tidak menjadi amal yang sia-sia. Dan yang paling kita khuatiri adalah akibat daripada hati yang bercampur baur itu, kita akan terpintal keluar daripada seleksi Allah Jalla wa Ala terhadap orang-orang yang layak dan dipilih oleh-Nya untuk berjuang pada jalan-Nya ini.

"YA ALLAH AKU BERLINDUNG KEPADA MU DARIPADA BISIKAN-BISIKAN HATI YANG TIDAK BAIK. JADIKANLAH AKU ORANG YANG PERTAMA YANG BERAMAL DENGAN APA YANG AKU SAMPAIKAN. BERIKANLAH AKU KEKUATAN UNTUK TERUS MEMBERIKAN PERINGATAN KEPADA KU DAN KEPADA ORANG LAIN.

YA ALLAH, BERSIHKANLAH AMAL-AMAL KAMI DARIPADA AMAL YANG TIDAK BERMANFAAT ".


Akhirnya, aku hidangkan puisi untuk sesiapa sahaja yang mengatakan dirinya cinta pada Allah.





Kalau Allah kita kenali,
Kasih-sayang dan peranan-Nya,
Kalau Allah kita fahami,
Keagungan dan kekuasaan-Nya,

Kalau Allah kita rasakan,
Betapa Dia sangat cintakan hamba-Nya,

Kita akan sanggup berjuang,
Sanggup mati kerana-Nya,
Kita akan sanggup berkorban,
Apa saja kerana-Nya,

Kalau Allah dikenali....

Cintailah Allah, Dia adalah segalanya,
Korbankanlah apa saja keranya-Nya,
Cintakan Allah cinta paling mahal,
Cintakan selain Allah cinta murahan,

Kalau Allah kita kenali,
Dia-lah segala-galanya,
Kalau Allah kita fahami,
Dia-lah pengurus seluruh keperluan kita,
Kalau kita faham,
Allah ini siapa sebenarnya,

Kita akan sanggup menerima ujian kerana-Nya,
Kita sanggup buat apa saja demi cinta pada-Nya,
Kita akan sanggup menerima ujian kerana-Nya,
Kita akan sanggup menderita demi cinta pada-Nya,


Cintailah Allah, Dia adalah segalanya,
Korbankanlah apa saja keranya-Nya,
Cintakan Allah cinta yang abadi,
Cintakan selain Allah cinta murahan,

Ya Allah terimalah cinta ku,
Ya Allah walau cinta ku tiada harga,
Hanya inilah yang ku mampu,
Mempersembahkannya kepada Mu..

Terimalah ya Allah.....

2 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Akh, update la blog.

    ReplyDelete
  2. Hah sapa plak yg komen blog ku ini? Sudahkah blog ku ini diketahui orang? Alamak...3x

    ReplyDelete