28 April 2010

Petang Muhasabah

Assalamua'laikum Warohmatullahi Wabarokatuh

Ku sapa kalian semua dengan ucapan yang paling mulia iaitu salam. Agar doa dan cinta antara kita berkekalan. Mudah-mudahan kita akan dirahmati dan disayangi Tuhan, bertemu kita di jannah-Nya yang menjadi impian.

Alhamdulillah pada petang ini, aku tidak begitu sibuk. Tidak seperti semalam yang agak menguras tenaga dan pikiran. Sungguh Allah itu Maha Kaya dengan kurniaan-Nya. Jikalau semalan, aku merasakan kesempitan masa dan ruang untuk ku berjalan, namun hari ini, Dia telah melapangkannya untuk ku. Jika semalam, tenaga ku terkuras, hari ini dia memberikan yang dikuras semalam bahkan dengan jumlah yang lebih. Sungguh Dia berkuasa dalam memberikan sesuatu kepada sesiapa yang dikehendakinya, dan Dia juga berkuasa menarik sesuatu daripada sesiapa yang Dia kehendaki. Ya Allah aku mengakui akan kebesaran dan kehebatan Mu, ampunilah diriku atas keterlanjuran ku selama ini. Atas kelalaian ku daripada mengingai Mu, atas kelemahan ku dalam menyempurnakan tangungjawab pada Mu.

Hari ini hari terakhir sebelum aku bertolak ke Tawau. Untuk memenuhi sebuah jemputan da'wah di sana. InsyaAllah aku bertolak ke sana pada jam 1100 di Stesen bas Batu Gajah dan flight ku di LCCT pada jam 1830. Oh ya, aku tidak keseorangan untuk ke sana. Arahan itu akan ku pikul bersama dengan ikhwah ku yang amat ku cintai kerana Allah iaitu akhi Dr Abu Muhammad. Aku bersamanya insyaAllah akan berjaulah da'wah Ilallah (insyaAllah) selama 5 hari demi mencari secebis keredhaan Allah di bumi 'dibawah bayu'.









Aku, Abu Muhammad, dan Akhi Umair di Tanah Bandung,

(Rehlah Mencari Cinta Ilahi Di Bandung)




Ikhwati Ilallah, pada petang ini, ku rasakan bahawa suatu perasaan datang bertalu-talu. Rindu! Rindu akan ikhwah ku, murobi ku yang sedang menguras keringat untuk keluarga, ikhwah yang sedang berjuang dalam dewan peperiksaan (Akhi Umair, Akhi Fakhrullah, dan akhi Zainul), yang sedang beriadah di padang (ikhwah2 UTP), berada di Timur (akhi Zikri dan ikhwah2 Pantai Timur), juga yang bakal bertemu iaitu ikhwah-ikhwah di Sabah (Akhi Yusof, Ust Ihsan, Akh Izaidi, Syafiq, dan seluruh ikhwah UMS).

Ya Allah, berikanlah kepada mereka kekuatan untuk terus berjalan pada jalan yang Engkau redhai, ya Robbi, permudahkanlah bagi kami urusan agama kami, janganlah Engkau jadikan kesusahan bagi kami dalam urusan agama kami, wahai yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang, satukanlah hati kami di dunia, sehingga tidak akan terputus ia walau diterpa badai dan gempa, juga ya Allah satukan jua hati-hati kami di akhirat nanti, di dalam Jannah Mu yang penuh sukaria, tiada lagi duka dan nestapa, dudukkanlah kami bersama Nabi Muhammad s.a.w, yang kami rindui dan cintai, bersama para sahabatnya, orang-orang sholeh, mujahideen yang berkorban pada jalan Mu ya Allah.

Sungguh, aku rindu untuk bertemu mereka ya Allah.....juga rindu kepada Mu...

(Ku tulis warkah ini dengan linangan air mata rindu)

No comments:

Post a Comment