27 April 2010

Allah Menguji Ku...

Assalamua'laikum Warohamtullahi wabarokatuh.

Alhamdulillah atas segala limpah dan kurnia yang telah Allah berikan kepada kita semua. Sholawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w, ahlul bait baginda, para sahabah wa sahabiah baginda, tabhi'in athba-ut-tabi'in, salafus shaleh dan pra mujahid dakwah di seluruh dunia.

Alhamdulillah, pada hari ini, Allah telah mengujiku dengan beberapa ujian yang seharusnya aku lalui dengan sabar dan tsabat. Sesungguhnya ikhwah wa akhowat fillah sekalian, hidup ini bahkan adalah perjuangan bagi setiap hidupan yang ada.



Betapa seekor burung itu diuji dengn kelaparan ketika dia keluar daripada sarangnya, namun sang burung itu akhirnya berjaya pulang ke sarang dengan perut yang kenyang pada waktu senjanya setelah berjuang seharian untuk mencari rezeki bagi dirinya, anak-anaknya.

Pada hari ini, ujian pertama yang aku hadapi adalah dengan terputusnya hubungan ku dengan dunia siber. Dek kerana wireless modem ku dah tak berfungsi. Wallahu a'lam, tidak aku ketahui sebabnya, namun aku, selaku orang yang memerlukan internet untuk menyelesaikan urusan ku berusaha juga mengangkat kaki ke CC di Seri Iskandar untuk urusan tersebut.

Ikhwati Ilallah, terkadang, kerana kita sudah biasa dan terbiasa untuk senang, jadi kita kadangkala merasa malas dan berat untuk susah. Begitu juga pada ku, terus terang bahawa aku punya halaqah online pada malam ini yang perlu untuk aku uruskan, ditambah dengan keletihan kerana seharian bekerja, asam garam kemalasan itu seolah-olah menjadi sempurna. Cukup 'ummpph'. Namun, ikhwah wa akhowat sekalian, aku jadi sendiri tertanya-tanya, sekiranya tidak aku yang menguruskannya maka siapa lagi yang akan menguruskannya?

Ikhwah wa akhowat fillah sekalian, sesungguhnya, dakwah ini adalah satu jalan yang begitu sukar....ya sukar sekali bagi yang menjadikan hawa nafsu sebagai rakan karib. Kerana itulah Allah Jalla wa 'ala memberikan syurga bagi yang benar-benar ikhlas untuk menapaki jalan ini. Dengan terang Allah SWT berfirman :

"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh, (sebagai janji yang bena daripada Allah di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya selain Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung".
(At-Taubah [9]:111)




Mengingatkan kepada ayat tersebut, ku ayun juga langkah kaki ini, berbekalkan keyakinan bahawa Allah sentiasa membantu mereka yang bersungguh-sungguh. Bukankah itu yang Dia firman kan dalam Al-Quran :

"Barang siapa yang berjihad (bersungguh-sungguh pada jalan Kami, maka akan Kami tunjukkan kepadanya jalan-jalan Kami"
(Al-Ankabuut [29]: 69)

Alhamdulillah, berjaya juga aku untuk menyelesaikan 'khojer' ku tersebut. Yang kedua perlu aku selesaikan adalah tentang assingment untuk report yang akan dihantar ke management. MasyaAllah, sebenarnya, report tersebut telah aku siapkan 2 minggu lepas, namun takdir Allah Taala mengatasi segalanya, hilang pulak tempat aku 'save' kan report tu. Sungguh aku seorang yang cuai dan alpa dengan kerja ku. Sungguh Allah sedang mengujiku. Maka aku seharusnya bersabar di atas segala ujian yang Allah telah berikan.

Ikhwah wa akhowat sekalian, hadith Nabi s.a.w dalam kitab Riyadhus Solihiin susunan Al-Imam An-Nawawiy (rahimahullah) dalam bab melawan hawa nafsu ; Rasulullah s.a.w bersabda :

"Sesungguhnya syurga itu dipagari dengan perkara-perkara yang menyusahkan (Makarih-tidak disukai oleh hawa nafsu) dan neraka itu dipagari dengan syahwat".

Sungguh wahai ikhwati Ilallah, sekiranya terjadi sesuatu yang tidak engkau sukai dalam hidup mu, maka ketahuilah bahawa Allah sedang menyediakan jalan bagi mu untuk mendapatkan pahala di akhirat. Dan sekiranya Allah memberikan kepada mu suatu yang hawa nafsu mu sukai, maka berhati-hatilah, agar kemurkaan Allah tidak tertimpa ke atas mu kerana perkara yang kau turuti itu.

Malu rasanya untuk berkongsi masalah dengan orang lain, namun aku berkongsi bukan kerana aku mencari jalan untuk tidak berbuat. Justeru untuk memberikan perkongsian agar ikhwah dan akhowat yang diuji dengan masalah oleh Allah lebih sungguh-sungguh dan lebih meningkat 'militansi'nya untuk menyelesaikan tugas dakwah yang telah di amanahkan kepada setiap daripada kita. InsyaAllah.....

Wallahu a'lam

Adios Amigos...

Amaat

No comments:

Post a Comment